Updaten Cloud software op een Nextbox

Ik heb onlangs - zo’n 2 maanden geleden - een Nextbox gekocht. Is in feite een Raspberry Pi met voor-geïnstalleerde Nextcloud software.
Alleen schijnt het onmogelijk om de software te updaten.
Ik krijg netjes een notificatie dat er nieuwe software beschikbaar is, maar wanneer ik dat de button ‘Open Updater’ aanklik, wordt ik gewoon teruggebracht naar het startscherm/dashboard van Nextcloud.
Weet iemand hoe ik dit probleem kan omzeilen en ‘gewoon’ de nieuwste versie van Nextcloud kan installeren?

Als je command line toegang hebt tot je Nextbox kun je proberen om de update op die manier uit te voeren:

sudo -u www-data php occ upgrade

Meer informatie.

Dank voor je reactie. Maar ik heb geen commandline toegang tot mijn Nextbox.

De box is middels een netwerkkabel ingeplugd op mijn modem en ik moet hem benaderen via een link.
Ik weet hoe dan ook niet hoe ik commandline toegang kan krijgen.

Mogelijk is je probleem gerelateerd aan dit issue.

Schijnbaar kun je via de Nextbox app command line toegang instellen, maar dat kan ik niet verifieren.

Nee, dat gaat niet. Ik heb de update wel gedownload op mijn pc maar ik weet bij God niet hoe ik het installeer.

Kun je wel navigeren naar de update via https://example.com/updater/ ?
(vervang example.com door jouw URL)

Nee, dat lukt ook niet. De link brengt me gewoon naar mijn Nextcloud startscherm.
Ook de ‘Open Udater’ button brengt me naar het startscherm. Er zit iets goed mis.updaterJe ziet, dat als ik met mijn muisknop op de button ga staan, linksonderin de url van de button verschijnt. Die connectie klopt niet.

Ja, dit is een bekend probleem zoals ik zei.

Mogelijk runt je server op NextcloudPi en helpt deze guide om command line toegang te krijgen.

Dat lukt dus ook niet.
Maar ik heb wel gezien dat SSH in te schakelen valt, maar daar moet ik een “openbare” sleutel voor genereren?
Wat vul ik hier in?

ssh

Je kunt deze guide volgen om op Windows een key pair te genereren. Wanneer je het gegenereerd hebt kun je de sleutel in het textvak waar je muis op staat in je vorige screenshot plakken.

Ik heb geen idee wat de gebruikersnaam is op deze Nextbox. Je kunt proberen om als root, admin, nc_admin of pi in te loggen. Als je kunt inloggen kun je de guide die ik eerder voorstelde gebruiken om via command line te updaten.

Ik gebruik openSUSE Linux.
Zojuist met wat Googlen een Key pair gegenereerd in de command line, maar daar neemt het systeem geen genoegen mee. Het moet info bevatten die ik niet panklaar heb, maar daar ben ik nog even mee aan het stoeien.

Nou, ik ben weer verder gekomen:

acces ssh

Wat doe ik nu?

Je kunt nu een terminal openen op je OpenSUSE en inloggen via:

ssh nextuser@192.168.178.246

Vervolgens kun je root worden door sudo su. Dan moet je opzoeken op welke locatie nextcloud is geïnstalleerd. Mogelijk is dit /var/www/nextcloud. Je kunt naar deze map gaan met cd /var/www/nextcloud. Als deze map niet bestaat kun je de locatie vinden met find / -name nextcloud. Als dit lukt kun je proberen de voorgestelde guide te volgen om te updaten. Mocht dat niet lukken kan ik misschien nog verder helpen.

root@nextbox:/home/nextuser# find / -name nextcloud
find: ‘/var/log’: Input/output error
find: ‘/srv’: Input/output error

In de documentatie staat dat je het occ commando kunt uitvoeren door docker exec -it -u www-data nextbox-compose_app_1 /var/www/html/occ. Dan kun je de update starten door:

docker exec -it -u www-data nextbox-compose_app_1 /var/www/html/occ upgrade

Mogelijk is het verstandig om eerst een backup te maken.

Error response from daemon: open /srv/docker/overlay2/d9bce80383091d3c3fbdd5790b3f4110cb965fd41ea001c1927d4bcc75e92626/lower: input/output error

Dit soort dingen kunnen bij mij ook nooit eens ‘normaal’ gaan.
Voor nu stop ik er even mee. Ik ben het even zat.

Dank je wel voor je tijd en energie. Waardeer ik zeer.